1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16

Trainer: Arjan Koopmans & Hugo Bakker

In deze cursus leren de deelnemers optimaal samen te werken

  • Waarom zijn er op mijn bedrijf/afdeling zoveel eilandjes?
  • Waarom is het rendement lager dan normaal?
  • Wat is de reden van het hoge ziekteverzuim en het verloop?
  • Hoe komt het dat ik aanvoel dat de sfeer beladen is?
  • Waarom wordt er zo weinig gelachen?
  • Wat is de feitelijke visie van deze afdeling/bedrijf?

Door middel van zowel theorie als praktijkoefeningen verkrijgt de cursist zowel kennis als vaardigheid.

Mensen willen over het algemeen goed presteren. Als ze maar beloond worden met meer dan alleen salaris. En als er een duidelijke visie is en een coachende leider. Er moet ook gelachen kunnen worden. En aandacht voor elkaar, betrokkenheid onderling en met het bedrijf.

In de tweedaagse cursus worden de volgende zaken behandeld.

  • Samenwerkingsverklaring opstellen (Visie, Missie en Kernwaarden)
  • DISC® persoonlijkheid analyse met goede- en verbeter karaktereigenschappen; inzicht in mensenkennis en optimale communicatie
  • Boemerang- en domino effect; wet van oorzaak en gevolg
  • Tactvol communiceren; empatisch én taakgerichtBestaande ongewenste patronen in gedrag ombuigen naar doeltreffend gedrag
  • Optimalist GAAF© gesprekstechniek
  • Omgaan met emoties van jezelf en van anderen
  • De kracht van complimenten

De praktische oefeningen hebben betrekking op:

  • De bedrijfssituatie
  • De eigen werk situatie
  • De eigen persoonlijkheid
  • Leuke (buiten-)oefeningen die leiden tot samenwerking en met zelflerend effect

Belangrijkste bron voor het theoretische gedeelte van de training, is de voor uw organisatie en werksituatie op maat geschreven syllabus.

Eindtermen (leerdoelen)

1. Kennis

  • U heeft meer mensenkennis m.b.t. gedrag en communicatie, zowel van uzelf als van anderen.
  • U kunt uw boodschap helder en op de ander gericht communiceren.
  • U heeft duidelijke (samenwerkings) doelen, gericht op ieders welzijn en binnen de kaders van de bedrijfs/afdelingsdoelstelling(en).

2. Vaardigheden

  • U kunt een win/win gesprek voeren.
  • U kunt helder en duidelijk communiceren.
  • U weet uw grenzen aan te geven.
  • U kunt uw emoties controleren.

3. Attitude

  • U bent bereid uw communicatie aan de ander aan te passen.
  • U komt voor uzelf op en geeft uw grenzen aan.
  • U bent u bewust van de invloed van uw eigen persoonlijkheid en bent bereid u aan te passen.
  • U streeft naar synergie.
  • Van ego naar wego.
  • U richt zich niet op uzelf of op het individu, maar op het grotere belang.

Lengte van de training
2 dagen van 09.00 tot 16.00 uur.

Doel van de training
Deelnemers bewust maken van de hoge eigen invloed op het team. ‘Verbeter de wereld en begin bij jezelf’. Samen op de hogere doelstelling richten i.p.v. op het individu. Samenwerking geeft synergie, productiviteit en plezier.

Doelgroep
Elke organisatie die wil groeien in teamspirit, betere werksfeer, meer productiviteit en plezier. Overal waar sprake is van verandering, nieuwe samenstelling of doelstelling.

Aanvangsniveau
Afhankelijk van de gekozen leerdoelstelling. In principe MBO-niveau of hoger.

Verstrekte studiematerialen
Een vooraf gegeven vragenlijst.
Een voor u op maat geschreven syllabus met alle benodigde theorie.
DISC gedrag en persoonlijkheid analyse.
Zintuigen dominantie analyse.

Certificaat
Cursisten ontvangen aan het einde van de training een certificaat.