1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16

Communiceren met cliënten zodat wensen en ervaringen duidelijk worden en deze dusdanig vastleggen in het ondersteuningsplan dat het voor cliënten herkenbaar is. Dat is het doel van een project dat het LSR samen met CAOM is gestart. Om dit doel te bereiken wordt gebruik gemaakt van de communicatiemethodiek DaadKracht. Met deze methodiek leren begeleiders zo te communiceren dat de regie en het initiatief bij cliënten komen te liggen.

Het LSR is hét landelijk steunpunt op het gebied van (mede)zeggenschap en koepelorganisatie van ruim 500 cliëntenraden in de gehandicapten- en curatieve sector. Het LSR biedt kwaliteitstoetsingen, trainingen en cliënt-vertrouwenspersonen aan in alle sectoren van zorg.

Wat zijn wensen en ervaringen van cliënten met een (ernstig meervoudige) verstandelijke beperking? En hoe communiceren begeleiders zo dat de regie bij de cliënt ligt? Anders communiceren dan u gewend bent.

Non-verbaal

De methoden die binnen DaadKracht gebruikt worden zijn non-verbale communicatie, visualisatie en observatie. Bijvoorbeeld het non-verbaal spiegelen in plaats van het stellen van vragen of het gebruik van ondersteunend materiaal als voorwerpen en foto´s. En het bewust worden van signalen van cliënten en eigen handelen. Begeleiders worden getraind in de toepassing daarvan en brengen het geleerde gelijk in praktijk. Ze ontvangen intervisie en supervisie ter ondersteuning. Een nieuwsgierige en oprecht belangstellende basishouding zijn daarbij van belang.

Onderzoeksinstrument

DaadKracht is een communicatiemethodiek waarmee begeleiders en cliënten elkaar beter leren te verstaan en de zorg beter kan worden afgestemd op de wensen van de cliënt. Maar DaadKracht is tevens een onderzoeksinstrument, een cliëntenraadpleging, dat zorginstellingen inzicht biedt in de ervaren kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven van hun cliënten. Als zodanig is het een aanvullend instrument aan of een alternatief voor de CE (CQI).

In praktijk

Het LSR en CAOM gaan de methodiek in praktijk brengen bij enkele zorginstellingen. Vervolgens kijken zij wat de methodiek cliënten, verwanten, begeleiders en management heeft opgeleverd in termen van kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven en kwaliteit van werk.

Het interessante van de methodiek is dat het geschikt is voor alle cliënten ongeacht de aard van hun beperking. Immers alle mensen communiceren, ongeacht de zwaarte van hun beperking. De communicatie verloopt alleen niet op de verbale manier zoals de meeste mensen gewend zijn.

Meer informatie?

Over de communicatiemethodiek DaadKracht: Arno van Lipzig, directeur van CAOM, 077-808-0105, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Over het onderzoek: Helena Wiersma, projectleider bij het LSR, tel 030-2937664, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Download hier de flyer over het CAOM-LSR-project.